Foto: Petri Aho
Svar på vanliga frågor finns på denna sida FAQ
Skolbio för årskurs 9
Vår ambition är att också erbjuda årskurs 9 skolbio under 2024 trots att det inte längre ryms i den generella kulturplanen. Mer information kommer.
Utbud / Kompendium
Klicka här för att ladda ner kompendiet med vårens utbud
Skolbioseminarium
Vi planerar som vanligt att erbjuda ett skolbioseminarium som fortbildning i februari. Vem som kommer att leda seminariet presenterar vi när bokningen för vt24 öppnar den 14 december.
Trailer och handledning
Nedan finns trailer att se till de filmer där det finns. OBS! själva filmerna har alltid svensk text.
Till de flesta filmer finns även en handledning att ladda ner som underlag för val av film samt pedagogiskt arbete kring filmerna.
Generella skolbiohandledningar
Vi rekommenderar alla lärare och medarbetare som ska arbeta tillsammans med eleverna kring film att ta del av ”Filmpedagogik – så funkar det!” Det är Svenska Filminstitutets generella filmpedagogiska handledning. Klicka här för att ladda ner Filmpedagogik – så funkar det!
Filmregionerna tillsammans med Filminstitutet och Region Gävleborg har också tagit fram en bra generell handledning för skolbiobesök – Klicka här för att ladda ner Filmregionernas handledning
Skolbio våren 2024
Filmerna är sorterade i bokstavsordning.
Klicka på länkarna för att öppna trailer eller lärarhandledning i en ny flik.
BULLETS – åk 7
Trailer och intervju: Visa i ny flik
Handledning: Ladda ner här
DANCING QUEEN – åk 5
Trailer: Visa i ny flik
Handledning: Ladda ner här
DEN TYSTA FLICKAN – åk 5
Trailer: Visa i ny flik
Handledning: Filmen saknar egen handledning, vi hänvisar till generella skolbiohandledningar
EXODUS – åk 5 och 7
Trailer: Visa i ny flik
Handledning: Ladda ner här
FOREVER – åk 7
Trailer: Visa i ny flik
Handledning: Ladda ner här
MIN ENASTÅENDE MAMMA – åk 7
Trailer: Visa i ny flik
Handledning: Ladda ner här
VINSKI OCH OSYNLIGHETSPULVRET – åk 5
Trailer: Visa i ny flik
Handledning: Ladda ner här
Välja film
Vi vill uppmana er pedagoger att göra filmvalet tillsammans med eleverna. Vare sig eleverna själva får välja mellan några filmer eller om valet görs av vuxna så blir filmupplevelsen bättre om det är förankrat hos eleverna. Man kan även använda filmvalet som en demokratiprocess.